Integritetspolicy
Din integritet är viktig för oss på Aptor och vi ansvarar för den personliga information som du
förser oss med. För att du som kund och användare av våra tjänster ska känna dig trygg så
beskriver denna Integritetspolicy hur vi behandlar dina personuppgifter.
Godkännande av denna policy
När du använder våra tjänster, accepterar du dessa villkor för insamling, användning och
delning av dina personuppgifter i enlighet med denna Integritetspolicy.
Ändringar
Vi kan komma att göra ändringar i denna Integritetspolicy. Förändringar meddelas via vår
hemsida. Din fortsatta användning av våra tjänster efter att vi har offentliggjort våra ändringar
av denna policy innebär att du accepterar den uppdaterade Integritetspolicy.
Hur vi samlar in dina personuppgifter
Vi kan samla in personuppgifter som vi erhållit från dig, en chef eller kollega i samband med
att din arbetsgivare använder våra tjänster. Vi kan även samla in personuppgifter om dig i
samband med ditt eget användande av våra tjänster. Vi kan komma att samla in
personuppgifter från tredje part i marknadsföringssyfte.
Varför vi behandlar personuppgifter
Kunder och användare:
För att vårda våra kundrelationer och fullgöra våra åtaganden gentemot kund behöver vi information om dig i din roll som kundens kontaktperson eller som användare av en tjänst. Ändamålen med behandlingen av dessa personuppgifter är följande:
- Genomföra tjänster.
- Ge dig tillgång till våra webbtjänster.
- Erbjuda dig supportstöd till våra tjänster.
- Kommunicera med dig kring våra tjänster och din
användning av våra tjänster. - Förbättra och utveckla kvaliteten, funktionen och
användarupplevelsen hos våra tjänster. - Marknadsföra relevanta tjänster.
- Behandla beställningar, fakturering, betalning och annan
finansiell uppföljning.
Potentiella kunder:
Aptor behandlar personuppgifter om dig som potentiell kund för att
marknadsföra relevanta tjänster samt i uppföljningssyfte.
Behandling av dina personuppgifter sker i syfte att uppfylla våra berättigade intressen som
vi anser inte strider mot dina personliga rättigheter eller friheter.
Integritetspolicy
Vilka personuppgifter vi behandlar
Aptor kan behandla följande personuppgifter om dig:
- Grundläggande kontaktuppgifter som namn, e-postadress och telefonnummer.
- Information som arbetsgivare och befattning.
- Återkoppling, kommentarer eller frågor om Aptor eller om våra tjänster.
- Användarinformation, exempelvis användarnamn och lösenord.
Som personuppgiftsansvarig behandlar inte Aptor känsliga personuppgifter om dig.
Hur vi delar dina personuppgifter
Som användare av våra webbtjänster är din profil synlig för din arbetsgivare och kollegor.
Vi använder ibland leverantörer och samarbetspartners för utveckling, underhåll och leverans
av våra tjänster samt vid vår marknadsföring. Dessa leverantörer har tillgång till dina
personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att genomföra ovannämnda uppgifter
på våra vägnar och är skyldiga att inte avslöja eller använda informationen för något annat
ändamål.
Dina rättigheter
Du har rätt att få ut dina personuppgifter genom att begära en översikt över de
personuppgifter som vi behandlar om dig. Du har också rätt att begära att Aptor korrigerar
eventuella felaktiga personuppgifter om dig. Du kan i de flesta fall göra denna ändring själv
under ”Inställningar” som användare av aktuell tjänst hos oss.
Du har dessutom rätt att begära att dina personuppgifter raderas, att behandlingen av dina
personuppgifter begränsas och att göra invändningar mot behandlingen av dina
personuppgifter i enlighet med denna Integritetspolicy.
Du kan välja att inte ta emot marknadskommunikation från oss och kan göra det genom att
följa instruktionerna för att inte ta emot kommunikation i relevant marknadskommunikation.
Observera att du, även om du väljer att inte ta emot marknadskommunikation från oss,
fortfarande kan få administrativ kommunikation från oss, till exempel aviseringar som är
nödvändiga för hanteringen av ditt konto eller de tjänster som tillhandahålls till kunden.
Slutligen har du även rätt att lämna in ett klagomål till Datainspektionen med avseende på vår
behandling av dina personuppgifter.
Hur vi skyddar dina personuppgifter
Aptor tar det förtroende som du och våra kunder sätter till oss på stort allvar. Aptor åtar sig att
förhindra obehörig åtkomst, spridning och annan otillbörlig behandling av personuppgifter.
Aptor ska säkerställa konfidentialitet hos de personuppgifter som vi behandlar, bevara
personuppgifternas integritet och säkerställa tillgängligheten till personuppgifterna i enlighet
med tillämplig dataskyddslagstiftning.
Som en del av våra åtaganden tillämpar vi rimliga och lämpliga organisatoriska, tekniska och
fysiska förfaranden och åtgärder för att skydda informationen som vi samlar in och behandlar,
med hänsyn till typen av personuppgifter och risken som du och våra kunder löper vid
eventuella överträdelser.
Hur länge vi lagrar dina personuppgifter
Vi lagrar personuppgifter som vi erhållit i samband med användningen av våra tjänster. Vi
behåller dina personuppgifter tills den dagen du begär att få dina personuppgifter raderade
eller tills vi inte längre behöver de personuppgifter vi samlat in.
Detta innebär att vi kan komma att spara dina personuppgifter under en rimlig tidsperiod efter
den senaste kontakten med dig eller kunden.
Cookies
Kontakta oss
Vid synpunkter eller frågor avseende vår Integritetspolicy, olösta problem avseende integritet
och användning av personuppgifter som vi inte har hanterat på ett tillfredsställande sätt, eller
avseende eventuella överträdelser som rör din integritet, kan du kontakta oss via e-post
kundservice@aptor.se
Vi behandlar din begäran och eventuella klagomål konfidentiellt. Vår representant kommer att
kontakta dig för att hantera eventuella problem och beskriva de alternativ som finns för att
åtgärda dessa. Vi strävar efter att åtgärda klagomål inom rimlig tid och på lämpligt sätt.
Denna integritetspolicy uppdaterades den 17 april 2020.